Artykuły

Przeprowadzamy ocenę ilościową – co dziecko na dany miesiąc (tydzień) życia potrafi zaprezentować w rozwoju ruchowym. Odnosząc się do „idealnego” rozwoju psychoruchowego dziecka  klasyfikujemy je w danym przedziale wiekowym.

Idealny rozwój psychomotoryczny został stworzony na podstawie wieloletnich obserwacji rozwoju maluszków i jest wykorzystywany do oceny niemowlaków oraz postępów terapii          w sztandarowych metodach neurorehabilitacji dzieci i niemowląt.

U podłoża każdego rozwoju ruchowego leży ideomotoryka czyli rozwój psychiczny dziecka. Jest on wyznacznikiem rozwoju motorycznego i nieodzownie w pierwszym roku życia te dwie komponenty są oceniane razem.

Przeprowadzamy ocenę jakościową dziecka – po ustaleniu wieku ilościowego oceniamy dokładnie jakość ruchu, symetrię, zachowanie dłoni, stóp, wodzenie wzrokiem, obroty głowy, sięganie rękami do zabawek sposoby przemieszczania się dziecka. Oceniamy napięcie mięśniowe oraz zakres ruchów w poszczególnych stawach.

Ocena jest zawsze przeprowadzana w leżeniu na plecach oraz na brzuchu.

Na tej podstawie możemy dokładnie znaleźć problem dziecka oraz  dobrać terapię, jeśli taka potrzeba zaistnieje.

Zawsze posiłkujemy się wywiadem okołoporodowym oraz z dotychczasowego rozwoju dziecka.

[pdf-embedder url=”http://fizjatria.pl/wp-content/uploads/2016/11/kurs_druk_pop_optimized.pdf”]